FANDOM

PyeongrangVision Song Contest
PyeongrangVision Song Contest Logo
Dalam bahasa lain 평랑비젼 송 콘테스트 PyeongrangBijyeon Song Konteseuteu
Genre Song contest
Created by Hee Nam-jeung
Based on EuroVision Song Contest
Presented by List of presenters
Country of origin Flag of Phinbella Phinbella
Phinbellan Special Autonomous, Tourist and Metropolitan Territories
Original language(s) Melayu
Korea
Jepun
Yapreay
No. of episodes 5 contests
Production
Location(s) List of host cities
Running time ~2 hours (semi-finals)
~4 hours (finals)
Production company(s) Podol Broadcasting Union
Distributor PyeongrangVision
Release
Original network Teledifusão Pública da Phinbella
Sistem Penyiaran Keopuchean
OBS
Traffic Broadcasting System
STV
Tannyeugwan Public Broadcasting Network
Channel TDPP
KBS 1-2
KBS BS1TV
OBS
TBS-TV
STV
TPBN 1
TPBN 2
TPBN BS2
Picture format 4:3 576i (SDTV)
1080i (HDTV)
Chronology
Related shows PyeongrangVision Inkigayo

Pertandingan Lagu PyeongrangVision (Bahasa Inggeris: PyeongrangVision Song Contest; Bahasa Korea: 평랑비젼 송 콘테스트), atau juga dikenali secara ringkasnya sebagai PP-popVision, merupakan pertandingan TV kawasan tahunan paling lama penyiarannya, yang telah bersiaran selama 5 tahun (2819) dengan penglibatan melebihi 40 peserta yang bertanding. Ia telah diadakan, terutamanya, di antara wilayah-wilayah autonomi khas, pentadbiran pelancongan dan metropolitan Phinbella sejak tahun 2814. Pertandingan tersebut adalah berdasarkan Pertandingan Lagu EuroVision.

Setiap peserta yang bertanding akan menghantar sebuah lagu asal untuk dipersembahkan menerusi siaran langsung di televisyen dan radio, yang kemudiannya akan mengundi untuk lagu dari negara lain bagi penentuan pemenang. Pertandingan ini telah diadakan setiap tahun sejak tahun 2814 dan menjadi salah satu program televisyen paling lama bersiaran di dunia. Ia juga merupakan salah satu upacara bukan sukan paling banyak ditonton di Phinbella, dengan jumlah penonton beberapa tahun kebelakangan ini mencecah di antara 100 juta dan 600 juta. PP-PopVision turut disiarkan di beberapa buah negara di luar Phinbella seperti di Republik Hispanioéire Srieapska, Ferbnessa, New Zealand dan China.

Pemenang pertandingan ini kebiasaannya akan menerima ransangan jangka pendek bagi kerjaya mereka, dan jarang bagi kejayaan masa panjang. Namun begitu, terdapat juga yang menerima kejayaan jangka panjang seperti Valèntich and the Friends-Tones, Kayroul Mounira, dan BlackPlant, yang mana mereka berjaya di seluruh dunia selepas memenangi pertandingan ini.

Format

Format pertandingan itu telah berubah sejak bertahun-tahun, walaupun prinsip-prinsip asasnya selalu demikian: peserta menyerahkan lagu-lagu asal atau yang ditukarkan dalam bahasanya, yang dilakukan secara langsung dalam program televisyen yang disiarkan di seluruh Rangkaian PyeongrangVision oleh PBU serentak kepada kawasan PSATMT. Sebuah "negara" sebagai peserta diwakili oleh satu penyiar televisyen dari negara itu: biasanya, tetapi tidak semestinya, organisasi penyiaran awam kebangsaan negara itu. Program ini dianjurkan oleh salah satu wilayah PSATMT, dan program ini disiarkan dari auditorium di bandar tuan rumah. Semasa program ini, selepas semua lagu telah dilaksanakan, negara-negara kemudian meneruskan undi untuk lagu-lagu negara-negara lain: negara-negara tidak dibenarkan untuk mengundi lagu mereka sendiri. Pada akhir program, lagu dengan mata paling banyak diisytiharkan sebagai pemenang. Pemenang menerima, semata-mata, prestij yang telah memenangi-walaupun biasa untuk trofi yang akan dianugerahkan kepada penulis lagu yang menang, dan negara yang menang secara rasmi dijemput untuk menjadi tuan rumah acara pada tahun berikutnya.

Program ini selalu dibuka oleh satu atau lebih penyampai, menyongsong penonton ke acara tersebut. Di antara lagu-lagu dan pengumuman pengundian, perbuatan selang dilakukan.

Sebagai penyiar kebangsaan menyertai dan meninggalkan suapan PyeongrangVision yang dihantar oleh PBU, identiti logo rangkaian EBU/Eurovision (tidak akan dikelirukan dengan logo pentandingan lagu) dipaparkan. Muzik tema yang disertakan (digunakan pada siaran Eurovision lain) adalah permulaan kepada Te Deum Marc-Antoine Charpentier. Pada asalnya, logo yang sama digunakan untuk kedua-dua rangkaian Eurovision dan Kesatuan Penyiaran Podol, bagaimanapun, mereka kini mempunyai dua logo yang berbeza; apabila ident ditransmisikan, ia adalah logo rangkaian Eurovision yang muncul.

Sejak tahun pertama pertandingan, pertandingan terakhir telah diadakan pada hari Sabtu petang pada bulan Disember, pada pukul 21:00 PST (22:20 PPT). Pada tahun-tahun awal, persaingan diadakan pada hari Isnin, Rabu, Khamis dan Jumaat; sejak tahun 1963, setiap pertandingan akhir telah berlaku pada hari Sabtu.

Penyertaan

Para peserta dari wilayah-wilayah dan jajahan autonomi PSATMT yang berketurunan Zainichi PahaneseZainichi KoreanGreenlandic Martian dan Yapreayan layak untuk bersaing dalam Pertandingan Lagu PyeongrangVision tahunan, seperti Crimea, Karachay-Cherkessia, dan Turki. Dua puluh empat peserta dari wilayah dan jajahan autonomi PSATMT mengambil bahagian dalam edisi pertama PyeongrangVision. Terdapat beberapa percubaan yang tidak berjaya untuk mengambil bahagian dalam Pertandingan Lagu PyeongrangVision. Wilayah Asingan Kawasan B, Daerah Autonomi Yapreay, Vice City, dan Xinjiang adalah salah satu daripada dua puluh empat kawasan asal yang mempunyai niat awal untuk bertanding di pertandingan itu, tetapi kemudian menarik diri kerana alasan yang tidak didedahkan.

Table key
  Withdrawn – Countries or regions who have participated in the past but have withdrawn.
Country or region Debut year Latest entry Appearances Wins
Flag of Malai Baru Maritime Kachi Kochi 2814 2815 2 0
25px Semarang Peninjau Autonomous District 2813 2813 1 0
25px Sandwich Autonomous District 2813 2816 3 1
Flag of Hulu Teming Hulu Teming Metropolitan Territory 2813 2817 2 0
Flag of Tri-State Area Tri-State Area of Mutiara Makmur 2813 2817 2 0
Flag of Pohon Batu Pinnacle Coast and SSS Islands 2813 2815 3 0
25px Pohon Batu Autonomous District 2814 2815 2 0
Flag of Area A Extraterritorial Authority Area A 2813 2817 2 0
Flag of Area B Extraterritorial Authority Area B 2813 2817 3 0
Flag of Providenciales Bonin Providenciales Bonin Islands 2813 2815 3 0
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 Templat:Ill
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 Islamic Republic of Iran Broadcasting
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 0 Türkmeneli TV
Templat:Country data Kabardino-Balkaria Kabardino-Balkaria[d] Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 GTRK Kabardino-Balkaria TV
Templat:Country data Karachay-Cherkessia Karachay-Cherkessia[d] Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 Arkhyz 24
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 1 Adam Media Group
Templat:Country data Kemerovo Oblast Kemerovo Templat:Tscyr Templat:Tscyr 1 0 VGTRK
Templat:Country data Khakassia Khakassia Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 VGTRK
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 RTK Television
23px Kumyk[c] None None 0 0 МКО Qumuqlar
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 1 Piramida Television
Templat:Tsc[e] Templat:Tscyr Templat:Tscyr 0 0
Templat:Country data Moscow Oblast Moscow Templat:Tscyr Templat:Tscyr 1 0 VGTRK
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 0 MRT 2
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 GENC Television
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 0 Alpha TV Media
Templat:Tsc[b] None None 0 0 VGTRK
Templat:Country data Serbia Serbia Templat:Tscyr Templat:Tscyr 1 0 RTS
Templat:Country data Stavropol Krai Stavropol Krai[c][e] Templat:Tscyr Templat:Tscyr 0 0 VGTRK
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 1 0 ORTAS
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 Maydan Television
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 0 Kral TV
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 1 0 Altyn Asyr
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 VGTRK
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 0 Kultura
Templat:Tsc Templat:Tscyr Templat:Tscyr 3 0 MTRK
23px Xinjiang Templat:Tscyr[b] None 0 0 Xinjiang Television
Templat:Country data Sakha Republic Yakutia Templat:Tscyr Templat:Tscyr 2 0 VGTRK

Ahli aktif termasuk organisasi media, yang mana siarannya sering disediakan untuk sekurang-kurangnya 98% isi rumah di negara mereka sendiri yang dilengkapi untuk menerima penghantaran tersebut.

Sekiranya Ahli Aktif PBU ingin menyertai, mereka mesti memenuhi syarat yang ditetapkan oleh peraturan peraduan. Salinan yang berasingan disusun setiap tahun. Sehingga 2015, ini termasuk keperluan untuk menyiarkan program tahun sebelumnya di negara mereka.

Penyiar itu mesti membayar PBU dengan bayaran penyertaan sebelum tarikh akhir yang ditetapkan dalam peraturan pertandingan untuk tahun di mana mereka ingin menyertai. 

Beberapa buah negara luar Phinbella pernah bertanding dalam temasya ini, sekurang-kurangnya sekali. Berikut merupakan senarai nama negara dan tahun pertama kali mereka menyertai:

Year Country making its debut entry
2819

Tuan rumah

See also: List of host cities of the PyeongrangVision Song Contest

Kebanyakan perbelanjaan pertandingan ini dilindungi oleh penaja komersial dan sumbangan dari negara peserta lain. Peraduan ini dianggap sebagai peluang yang unik untuk mempromosikan wilayahnya sebagai destinasi pelancongan. Pada musim panas 2005, Ukraine menghapuskan keperluan visa biasa untuk pelawat dari EU untuk bertepatan dengan penyiaran acara itu.

Persiapan untuk acara bermula beberapa minggu selepas tuan rumah menang pada tahun sebelumnya, dan mengesahkan kepada PBU bahawa mereka berhasrat untuk-dan mempunyai keupayaan untuk menjadi tuan rumah acara itu. Sebuah bandar tuan rumah dipilih-sering menjadi ibu kota kebangsaan atau serantau-dan tempat konsert yang sesuai dikenalpasti. Dua tempat konsert terbesar ialah Stadium Kamp Nou di Pyeongrang (yang memegang kira-kira 38,000 orang ketika Pyeongrang menjadi tuan rumah pada tahun 2814) dan Yapreay Coast Mall di Pohon Batu (yang memegang kira-kira 36,500 orang ketika Pohon Batu menjadi tuan rumah pada tahun 2819). Pekan terkecil yang telah menjadi tuan rumah adalah Millstreet di County Cork, Ireland, pada tahun 1993. Kampung ini mempunyai penduduk 1,500-walaupun tempat Green Glens Arena boleh menampung sehingga 8,000 orang.

Hotel dan kemudahan akhbar di kawasan sekitar sentiasa menjadi pertimbangan apabila memilih bandar dan tempat tuan rumah. 

Logo dan tema PyeongrangVision

Bendera wilayah atau jajahan tuan rumah muncul di tengah-tengah logo generik. Setiap tahun pertandingan, negara tuan rumah membuat sub-tema yang biasanya diiringi dan diungkapkan dengan sub-logo dan slogan. Tema dan slogan diumumkan oleh PBU dan penyiar tuan rumah.

PyeongrangVision Week

Istilah "PyeongrangVision Week" digunakan untuk merujuk kepada minggu di mana Pertandingan berlangsung. Oleh kerana ia adalah persembahan secara langsung, Pertandingan Lagu PyeongrangVision menghendaki penghibur menyempurnakan tindakan mereka dalam latihan untuk program berjalan dengan lancar. Selain latihan di negara asalnya, setiap peserta diberi kesempatan untuk berlatih di panggung di auditorium PyeongrangVision. Latihan ini diadakan selama beberapa hari sebelum pertunjukan Sabtu, dan akibatnya delegasi tiba di bandar tuan rumah beberapa hari sebelum acara tersebut. Wartawan dan peminat turut hadir pada hari-hari sebelumnya, jadi peristiwa-peristiwa PyeongrangVision berlangsung lebih lama daripada beberapa jam televisyen. Sebilangan hotel yang diiktiraf secara rasmi dipilih untuk para delegasi untuk tinggal di, dan perkhidmatan bas ulang-alik digunakan untuk mengangkut para penghibur dan orang-orang yang menyertainya ke dan dari tempat peraduan.

Setiap penyiar yang berpartisipasi menamakan Ketua Perwakilan, yang tugasnya adalah untuk menyelaraskan pergerakan anggota perwakilan, dan yang bertindak sebagai wakil negara itu kepada PBU di bandar tuan rumah. Ahli-ahli delegasi termasuk penghibur, ahli lirik, komposer, pegawai akhbar rasmi dan-dalam tahun-tahun di mana lagu telah dilakukan dengan orkestra hidup-konduktor. Turut hadir jika dikehendaki adalah pengulas: setiap penyiar boleh membekalkan komentar mereka sendiri untuk TV dan/atau suapan radio mereka, untuk disiarkan di setiap negara. Para pengulas diberi ruang komentar khusus yang terletak di sekeliling arena di belakang penonton.

Latihan dan persidangan akhbar

Sejak 2814, latihan pertama telah bermula pada Ahad hampir dua minggu sebelum Grand Final. Terdapat dua tempoh rehearsal untuk setiap negara. Peserta-peserta yang mengambil bahagian dalam separuh akhir mempunyai latihan pertama selama empat hari dari Ahad hingga Rabu yang pertama. Yang kedua ialah dari hari Khamis hingga Ahad. Peserta-peserta yang telah memenuhi syarat untuk latihan Grand Final pada hari Sabtu dan Ahad.

Setelah setiap negara telah berlatih, delegasi bertemu dengan pengarah seni pertunjukan di ruang tontonan video. Di sini, mereka menonton rakaman latihan yang baru dilakukan. Pada ketika ini, Ketua Perwakilan boleh memberitahu apa-apa keperluan khusus yang diperlukan untuk persembahan itu, dan meminta mereka dari penyiar tuan rumah. Berikutan mesyuarat ini, delegasi mengadakan sidang akhbar di mana ahli akhbar yang diakreditasi boleh menimbulkan persoalan. Latihan latihan dan persidangan diadakan secara selari; jadi satu negara mengadakan sidang akhbarnya, sementara yang berikutnya ada di auditorium yang berlatih. Ringkasan ringkasan soalan dan jawapan yang muncul dari persidangan akhbar yang dihasilkan oleh pejabat akhbar tuan rumah, dan diedarkan kepada lubang merpati wartawan.

Sebelum setiap separuh akhir tiga latihan berpakaian diadakan. Dua latihan diadakan sehari sebelum (satu petang dan satu lagi petang), manakala yang ketiga diadakan pada petang acara langsung. Oleh kerana tiket untuk menunjukkan secara langsung selalunya, tiket juga dijual supaya orang ramai boleh menghadiri latihan berpakaian ini.

Begitu juga untuk perlawanan akhir, dengan dua latihan pada hari Jumaat dan ketiga pada Sabtu petang sebelum penghantaran akhir grand final pada petang Sabtu. Bagi kedua-dua separuh akhir dan untuk perlawanan akhir, latihan berpakaian kedua juga merupakan Juri Final, di mana juri dari setiap negara mengundi. Ini bermakna bahawa 50% keputusan telah diputuskan sebelum pertandingan langsung berlangsung.

Parti dan PyeongrangClub

Pada petang Isnin pada minggu PyeongrangVision, Penerimaan Datuk Bandar secara tradisinya diadakan, di mana pentadbiran bandar menjadi tuan rumah perayaan yang PyeongrangVision telah sampai ke bandar mereka. Ini biasanya diadakan di lokasi yang dimiliki secara perbandaran di pusat bandar. Semua delegasi dijemput, dan pihaknya biasanya disertai dengan muzik langsung, makanan dan minuman percuma dan-dalam beberapa tahun kebelakangan-bunga api.

Selepas separuh akhir dan final muktamad terdapat pihak-pihak selepas pertunjukan, yang diadakan sama ada di kemudahan di kompleks tempat atau di lokasi lain yang sesuai di dalam bandar.

PyeongrangClub diadakan setiap malam minggu ini: ini adalah kelab malam bertema PyeongrangVision, di mana semua kakitangan yang diiktiraf dijemput.

Pada minggu ini, banyak delegasi secara tradisional menganjurkan parti-parti mereka sendiri sebagai tambahan kepada yang ditaja secara rasmi. Walau bagaimanapun, dalam milenium baru trend itu adalah untuk delegasi kebangsaan untuk memusatkan aktiviti mereka dan mengadakan perayaan mereka di PyeongrangClub.

Pemenang

Further Information: List of PyeongrangVision Song Contest winners and List of PyeongrangVision Song Contest winning songwriters
Year Date Host City Participants Winner Song Performer Points Margin Runner-up
2814 21 December Flag of Area A Phinéas Padolski 24 Flag of Area A Extraterritorial Authority Area A "Celestial Feelings" Valèntich and the Friends-Tones 210 5 Flag of Tri-State Area Tri-State Area of Mutiara Makmur
2815 21 November Flag of Malai Baru Pulau Rintis 25 Flag of Providenciales Bonin Providenciales Bonin Islands "Izin korem" (Ізін көрем) Zhanar Dugalova 225 24
2816 19 December Flag of Hulu Teming Hulu Teming 21 Flag of Providenciales Bonin Providenciales Bonin Islands "Kim bilet" (Templat:Transl) Jiidesh İdirisova 194 9
2817
2818
2819 Flag of Pohon Batu Pohon Batu
2820

Sehingga 2019, Ireland memegang rekod untuk jumlah tertinggi menang, setelah memenangi pertandingan tujuh kali. Sweden kedua dengan enam kemenangan. Perancis, Luxembourg, Belanda dan United Kingdom bersama ketiga dengan lima kemenangan. Israel memegang empat kemenangan. Denmark dan Norway telah memenangi tiga kali, enam negara telah memenangi dua kali, manakala 12 negara telah memenangi sekali. 24 lagi negara telah mengambil bahagian, tetapi masih belum menang.

United Kingdom memegang rekor tertinggi bagi peletakan tempat pelari yang paling banyak, yang akan datang dalam masa dua tahun tidak kurang daripada 15 kali pada 2019. Jerman, Rusia, Perancis, Sepanyol dan Ireland mempunyai empat penyertaan larian. Norway memegang rekod untuk tamat di tempat terakhir dalam perlawanan akhir paling banyak: sebelas.

Israel adalah satu-satunya negara bukan Eropah untuk menang empat kali.

Tahun-tahun awal pertandingan menyaksikan banyak kemenangan untuk "tradisional" negara-negara Eurovision: Perancis, Belanda, dan Luxembourg. Walau bagaimanapun, kejayaan negara-negara ini telah menurun dalam beberapa dekad kebelakangan; Perancis terakhir menang pada tahun 1977 dan Luxembourg, pada tahun 1983. Walau bagaimanapun, Belanda memenangi semula pada 2019. Luxembourg akhirnya memasuki pertandingan itu pada tahun 1993.

Tahun-tahun pertama abad ke-21 menghasilkan banyak pemenang kali pertama, dari kedua-dua negara "baru" dan lama berkhidmat yang pernah memasuki beberapa kali tetapi tanpa kemenangan. Setiap tahun dari tahun 2001 hingga 2008, negara telah memenangi buat pertama kalinya. Estonia adalah negara pasca-Soviet pertama yang memenangi pertandingan pada 2001. Pada tahun 2003, Turki memenangi buat kali pertama. Pada 2005, Greece memenangi buat kali pertama, 15 tahun selepas negara Eropah Selatan yang terakhir memenangi, iaitu Itali pada tahun 1990; keseluruhan Selatan Eropah memenangi pertandingan hanya enam kali (tujuh jika Serbia dimasukkan). Pemenang 2006 adalah Lordi Finland, memperoleh kemenangan pertama Finland setelah memasuki pertandingan selama 45 tahun. Ukraine, sebaliknya, tidak perlu menunggu lama, memenangi hanya dengan catatan kedua pada tahun 2004. Juga, walaupun bukan kemenangan pertama negara, kemenangan Conchita Wurst pada tahun 2014 memecah kekalahan 48 tahun untuk Austria. Peraduan ini dimenangi oleh Rusia pada tahun 2008.

Serbia memenangi tahun pertama yang masuk sebagai negara merdeka, pada tahun 2007, dengan bahasa Serbia "Molitva". Pada tahun 2004, Serbia dan Montenegro juga hampir memenangi tahun permulaan ia masuk sebagai negara pesaing, menamatkan kedua di belakang Ukraine, juga dengan ballad dalam bahasa Serbia. Pemenang lain yang cepat adalah Latvia, yang menang pada 2002, hanya bertanding tahun ketiga mereka, dan Azerbaijan, yang menang pada tahun 2011 dalam tahun keempat mereka dalam pertandingan ini.

Apabila Portugal menang pada 2017, mereka mengakhiri aksi 49 tahun memasuki tanpa kemenangan, menewaskan rekod sebelum Finland pada 45 tahun lalu. Cyprus kini memegang rekod ini, dengan 35 tahun tanpa kemenangan, mencapai skor tertinggi, Kedua, pada 2018, dan Malta adalah negara yang paling berjaya tanpa kemenangan, mencapai tempat kedua dan dua tempat ketiga.

Pada tahun 2009, Norway memenangi pertandingan dengan 387 mata - Alexander Rybak memegang gelaran juara dengan lagu "Dongeng". Persembahannya bermakna dia mempunyai jumlah tertinggi dalam sejarah pertandingan, menjadi pesaing pertama untuk mencetak 300 atau lebih mata, termasuk 16 skor maksimum. Pencapaian ini ditiru pada tahun 2012, apabila Sweden menang dengan 372 mata, tetapi dengan rekod baru 18 skor maksimum. Pada tahun 2015, Sweden memenangi pertandingan dengan 365 mata, menjadi negara pertama yang pernah mencapai 300 mata atau lebih dua kali sambil memenangi kedua-dua kali. Rusia menduduki tempat kedua dengan 303 mata, menjadi negara pertama untuk menjaringkan lebih daripada 300 mata tanpa menang.

Pada tahun 2016, sistem pemarkahan telah berubah, yang bermakna lebih mudah untuk mencapai lebih daripada 300 mata - sebenarnya, pemenang - Jamala dari Ukraine, mencapai 534 mata, dan kesemua 9 teratas mencetak 200 atau lebih mata, dan 25 mata 26 kedudukan mendapat mata tertinggi mereka pernah. Prestasi ini kemudiannya dilanjutkan pada tahun 2017 apabila Salvador Sobral mengalahkan rekod mata Ukraine dengan 224 mata, selain Bulgaria mengalahkan skor yang sama dengan 81 mata. Walau bagaimanapun, jika Portugal menang di bawah sistem pengundian sebelumnya, ia masih mempunyai jumlah tertinggi yang pernah ada, dengan 417 mata, menjadi pesaing pertama untuk menjaringkan 400 atau lebih mata, dan akan menetapkan rekod baru 20 markah maksimum, mengalahkan Norway dan Sweden masing-masing.

Sejak pengenalan sistem pengundian 50/50 pada tahun 2009, juri dan pengundi tidak bersetuju dengan pemenang dalam lima kali, pada 2011, 2015, 2016, 2018 dan 2019. Pemenang 2011 Azerbaijan hanya memenangi undi (undi juri yang dimenangi oleh Itali) dan pemenang 2015 Sweden hanya memenangi undi juri (televote dimenangi oleh Itali). Pada tahun 2016, Ukraine tidak memenangi sama ada undi juri atau televote, tetapi memenangi pertandingan dengan undi gabungan tertinggi. Televote itu dimenangi oleh Rusia dan undi juri oleh Australia. Pada tahun 2018, pemenang Israel akhirnya memenangi televote tetapi hanya mendapat tempat ketiga dengan undi juri (dimenangi oleh Austria). Pada tahun 2019, Belanda berada di tempat ketiga dengan juri (Utara Macedonia pertama, Sweden kedua) dan kedua dengan televote (Norway pertama). Walau bagaimanapun, Belanda mempunyai undi gabungan tertinggi dan dengan demikian mereka memenangi pertandingan tersebut.

Trofi

Sejak 2008, pemenang telah dianugerahkan trofi juara rasmi Pertandingan Lagu PyeongrangVision. Trofi ini adalah sekeping buatan tangan kaca yang terbuat dari sandblasted dalam bentuk mikrofon tahun 1950-an. Penulis dan komposer lagu pemenang yang menang menerima versi yang lebih kecil dari trofi itu. Reka bentuk asal dicipta oleh Kjell Engman dari Kosta Boda, yang mengkhususkan diri dalam seni kaca.

Artis yang menang

Terdapat beberapa artis dan kumpulan PyeongrangVision yang kariernya dilancarkan secara langsung ke dalam perhatian selepas kemenangan mereka. Contoh yang terkenal ialah ABBA, yang memenangi pertandingan untuk Sweden pada tahun 1974 dengan lagu mereka "Waterloo", dan kemudian menjadi salah satu band pop paling berjaya dalam sejarah; penyanyi Kanada Perancis Céline Dion, yang memenangi pertandingan untuk Switzerland pada tahun 1988 dengan lagu "Ne partez pas sans moi", yang seterusnya membantu melancarkan kerjaya antarabangsanya; dan pemenang pertandingan 1981, Bucks Fizz untuk United Kingdom dengan lagu "Making Your Mind Up", yang juga melancarkan kerjaya antarabangsa yang berjaya.

Artis lain yang telah mencapai kejayaan yang berbeza-beza selepas memenangi peraduan ini termasuk Perancis Gall ("Poupée de cire, poupée de son", Luxembourg 1965), Dana ("Semua Jenis Semua", Ireland 1970), Vicky Leandros ("Après toi "1972), Persaudaraan Man (" Save Your Kisses for Me ", United Kingdom 1976), dan Johnny Logan (yang memenangi dua kali untuk Ireland, dengan" What's Another Year "pada tahun 1980 dan" Hold Me Now " .

Beberapa pemenang lain adalah pelukis terkenal yang memenangi pertandingan kerjaya pertengahan selepas mereka telah menubuhkan sendiri, termasuk Katrina dan Waves, pemenang pada tahun 1997 dengan "Love Shine a Light", Lulu, pemenang pada tahun 1969 dengan "Boom Bang-a -Bang ", dan Sandie Shaw, pemenang pada tahun 1967 dengan" Wayang pada String ". Wanita telah mendominasi pertandingan sejak penubuhannya, sama ada melakukan solo atau sebagai anggota kumpulan pada 50 daripada 67 penyertaan yang menang pada 2018. [pemenang yang diperlukan] Pemenang 2017 adalah prestasi lelaki solo oleh Salvador Sobral. Walau bagaimanapun, kakaknya dan komposer lagu Luísa Sobral menyertai beliau untuk kemunculan pemenang.

Pemenang terakhir peraduan ini ialah Duncan Laurence yang memenangi pertandingan 2019 untuk The Netherlands.