FANDOM

Mat Phinean Phineas Jimmy Papadakis
Phineas
Gender: Lelaki
Age: 12
Height: 4 ft 9 in
Nationality: Phinbella
Born: 13 March 1999
Nemesis: Kondo Masaru
Adam Williams (Phineas & Ferb: Civil War Part 1 & 2) (Formerly)

Buford Van Stomm (The Dark Defender)

Professional Information
Position in Phineas and the Ferb-Tones:
  Lead Singer
Profession:
  Pelajar
Pengacara
Penyanyi
Pelakon
Major: Jurutera
Affiliations:
  Keluarga Hageda
T.A.P.O.P.S.
Tok Aba
Friends and Family
Parents:
Linda Flynn-Fletcher (ibu)
Perseus Papadakis (bapa)
Stepparents:
Lawrence Fletcher (Bapa tiri)
Siblings:
Candace Flynn (Sister)
Mat Flora-Hanna Flynn (Half-Brother)
Stepsiblings:
Ferb Fletcher
Grandparents:
Betty Jo Flynn (Nenek)
Clyde Flynn (Datuk)
Reginald Fletcher (Datuk tiri)
Winifred Fletcher (Nenek tiri)
Spouse(s):
Isabella Garcia Shapiro
Children:
Pínpokíe Flynn (Anak kembar lelaki)
María Flynn (Anak kembar perempuan)
Adrian Flynn (Anak lelaki, ketiga)
Lynnette Flynn (Anak perempuan, keempat)
Julia Flynn (Anak perempuan, bongsu)
Friends:
Baljeet
Buford
Kondo Masaru
Yamada
Kurumi
Love interests:
Isabella
Pets: Perry the Platypus
Cattus
Ibu mertua:
Vivian Garcia-Shapiro
Other relatives:
Adam Williams (Sepupu tiri)
Mandy Williams (Sepupu tiri)
Vehicles:
Phineas' Car
Red Gauntlet
Orange Issi
Behind the Scenes
First Appearance:
  Tsurupika Phineas Flynn episode "Hari Kelahiran Hagemaru"
Voiced by:
Vincent Martella
Nur Fathiah Diaz
Phinéas and Ferb character
Mat Phinean Phineas Jimmy Papadakis nee. Flynn
a.k.a. Hagemaru, BoBoiBoy, Multiman, Rizal Flynn, Budak Bertopi Aneh/Berkepala Aneh, Gegegirl, BoBoiMan
맛 피니언 피니어스 리잘 짐미 이스마일이파 파파다끼스
맛 피니어스 플린 (꾯리철)
Muhammad Ainurizal Ariffin bin Ismail
Phineas
7th Administrator of Phinbellan Special Autonomous, Tourist and Metropolitan Territories
Dalam jawatan
20 Januaari 2817 – sekarang
President Ikmal Hakimi
Didahului oleh Zainal Kling
Ketua Kadet Pasukan Pengaman Phinbella di S.O.T.F.R.P.
Dalam jawatan
4 Mei 2816 – 14 Ogos 2832
President Ikmal Hakimi
Didahului oleh Haraviam Minhiku
Digantikan oleh Mohd Khalil Palok
Guitarist of Valèntich and the Friends-Tones
Dalam jawatan
20 Januari 2814 – 20 Ogos 2819
Pemimpin Mat Victór Valèntich Flynn
Ahli Mat Phineas Flynn
Mat Flora-Hanna Flynn
Aroyu Yuujieu
Xeo Vanni
Peter Levya
Baby Pian
Ketua kumpulan Phineas and the Ferb-Tones
Dalam jawatan
Sekitar Musim Panas 2808 – 20 Januari 2814
Ahli Ferb Fletcher
Isabella Garcia-Shapiro
Gretchen
Milly
Adyson Sweetwater
Ahli Parlimen
untuk P020 Phinéas Padolski
Memegang jawatan
2816
Majoriti 35,613 (PRKPTR)
Butiran peribadi
Lahir Mat Phinean Phineas Jimmy Papadakis nee. Flynn
Muhammad Ainurizal Ariffin bin Ismail
(1999-03-13) 13 Marsi 1999 (age 21)
Pulau Rintis, Maritime Kachi Kochi
Meninggal dunia
Tempat persemadian {{{resting_place}}}
Parti politik Templat:BN dan UMNO
Pasangan Isabella Garcia-Shapiro
Anak-anak 5
Kediaman Kem Ladang Blues
Danville
Pulau Rintis
Pyeongrang
Alma mater Sekolah Rendah Pulau Rintis (2806-2808)
Sekolah Rendah Tsuruseko (2808-2809)
Sekolah Rendah Maple Drive, Danville (2810)
Tandatangan BoBoiBoy's Signature.jpg
Mat Phineas Flynn
Pahang'gŭl 맛 피니어스 플린
Revised Romanization Mat Pinieoseu Peulin
McCune–Reischauer Mat Piniŏsŭ Pŭlin
Birth name
Pahang'gŭl 맛 피니언 피니어스 짐미 파파다끼스
Revised Romanization Mat Pinieon Pinieoseu Jim-mi Papadakkiseu
McCune–Reischauer Mat P'iniŏn P'iniŏsŭ Chim-mi P'ap'atakisŭ
Korean name
Pahang'gŭl 꾯리철
Revised Romanization Kkyot Ri-cheol
McCune–Reischauer Kyot Ri-ch'ŏl
BoBoiBoy's name in Malay
Pahang'gŭl 보보이보이
Revised Romanization BoBoiBoi
McCune–Reischauer PoPoiPoi
BoBoiBoy's name in Korean
Pahang'gŭl 보보
Revised Romanization Bobo
McCune–Reischauer Popo
Flag of Phinbella.png
Phineas and Ferb Fandom mempunyai artikel mengenai:
Flag of Phinbella.png
Phineas and Ferb Fanon Fandom mempunyai artikel mengenai:
Flag of Phinbella.png
BoBoiBoy Fandom mempunyai artikel mengenai:
BoBoiBoy

Phineas

PhineasMakesIsabellaBlush

Phineas and Isabella

Mat Phinean Phineas Jimmy Papadakis atau nama Melayunya, Muhammad Ainurizal Ariffin Ismail (lahir pada 13 Mac 1999), lebih dikenali dengan nama panggungnya, Mat Phineas Flynn, adalah watak utama siri animasi Phineas dan Ferb. Beliau turut terkenal dengan peranannya dalam drama televisyen My Coffee Prince (2810), The Seer (2815) dan Goblin: The God of Lonely and Great (2817), dan filem-filem yang Dilepaskan (2811), Train Too Bosan (2817) dan The Age of Elemental (2817). Beliau adalah seorang watak utama dalam pelbagai cerita Fanon termasuk Tsurupika Phineas Flynn. Phineas telah dipilih oleh para peminatnya untuk membuat beberapa cerita yang dikaryakan oleh peminatnya.

Maklumat Asas

Phineas adalah anak lelaki utama Keluarga Hageda.

Optimis yang tidak boleh diubati, Phineas sentiasa kelihatan di sebelah cerah perkara. Dia juga amat pintar, kreatif, dan berterusan, dapat berusaha dalam projek-projek yang amat besar dan aktiviti dengan bantuan abang tirinya itu. Hospitaliti beliau adalah penggerak di sebalik banyak rancangannya.

Siri ini adalah mengenai percubaan Phineas untuk mengelakkan kebosanan dengan mencari sesuatu yang baru untuk melakukan setiap hari bercuti musim panas. Dia melakukan ini dengan Saudara tiri lelaki beliau yang kurang suka bercakap Ferb, dan sering dengan ramai kanak-kanak di kawasan kejiranan lain. Aktiviti-aktiviti yang merangka biasanya melibatkan contraptions aneh, termasuk roller coaster, rumah berhantu, dan rinks roller, yang reka bentuk Phineas dan Ferb membina.

Pada 2020-an, dua puluh tahun selepas mereka membina Coaster paling sejuk yang pernah dibina, Phineas mendapat anugerah dibentangkan kepadanya dalam Taihan. Sebelum itu, sama ada dia atau Ferb berkahwin Isabella, kerana dia telah diperkenalkan kepada kanak-kanak masa depan Candace sebagai "Mak Cik Isabella". Manakah di antara kedua juga mengawini dia tidak dinyatakan ("Phineas dan Ferb ini Quantum Boogaloo"). Versi dewasa dia tidak pernah dilihat tetapi disebut, seperti versi dewasa Ferb ini.

Early life

Dilahirkan di Pulau Rintis pada 13 Mac 1999, Phineas tinggal di bandar Pulau Rintis bersama datuk dan adik kandungnya, merupakan anak kedua daripada tiga adik-beradik dan Phineas dan kakaknya, Candace dilahirkan di Pulau Rintis, sedangkan bapa kandung dan ibu tirinya iaitu ibu kandung kepada adiknya bekerja di Pulau Rintis. Apabila dia berada di Danville, ibunya, Linda yang merupakan ibu tunggal pada masa itu bertemu dan jatuh cinta dengan ahli arkeologi British, Lawrence Fletcher di konsert Love Händel, masa tu juga bapanya terpaksa bercerai >~< kerana masalah keluarga lah.... (walaupun bapa kandungnya sudah berkahwin dua). Apabila Linda dan Lawrence berkahwin, Phineas dan Candace memperoleh Lawrence sebagai ayah dan anaknya Ferb sebagai saudara tiri. ("Dude, Kami Mendapatkan Band Kembali Bersama-sama")

Sepanjang hidupnya, Phineas dibesarkan dalam keluarga yang bercampuran sama ada di Pulau Rintis atau di Danville, tetapi telah terbiasa dengannya seolah-olah ia adalah keluarga Phinbella yang rata-rata. Linda sendiri sering menyalahkannya untuk menjadi anak biologi Lawrence.

Phineas dan Ferb telah berkongsi hubungan yang abadi, bukan hanya sebagai adik beradik, tetapi sebagai kawan terbaik, hubungan dengan adik-beradik juga kepada adik kandungnya semasa berada di Pulau Rintis. Mereka mempunyai imaginasi yang terlalu aktif yang telah menjadi daya penggerak di belakang kemampuan teknikal mereka. Dia menghargai kenangan yang telah dikongsi bersama dengan Ferb dari zaman kanak-kanak kecil mereka, tetapi merasakan dia telah melakonkan sebahagian daripada mereka.

Setiap tahun dari kelahiran Phineas iaitu pada 13 Mac, keluarganya, sering menjemput beberapa kawan dengan mereka, akan melawat dan tinggal di Clyde dan rumah Betty Jo Flynn di pergunungan. Baru-baru ini, Phineas akan memanggil tempat Camp Phineas and Ferb.

Phineas memulakan kerjayanya pada usia lima sebagai sebahagian daripada kumpulan Little Roo'Ra. Selepas mengeluarkan album Krismas, kontrak kumpulan itu telah ditamatkan oleh syarikat rakaman mereka, yang Phineas digambarkan sebagai "mengejutkan." Walaupun beliau berikrar untuk ibunya bahawa beliau "tidak akan [menjadi penyanyi] sekali lagi," katanya yang diintip oleh SM Entertainment semasa dalam perjalanan ski dengan keluarganya. Beliau adalah pelatih di bawah label rakaman selama lima tahun (dari 8-13 tahun), yang mengkhusus dalam nyanyian sebelum beliau meninggalkan kerana tidak jelas tentang apa yang beliau mahu lakukan.

Beliau belajar di Sekolah Rendah Seberang Takir pada darjah 1 hingga pertengahan darjah 2, kemudian belajar di Sekolah Rendah Maple Drive, Danville dan belajar di Sekolah Rendah Pulau Rintis ketika berada di darjah enam dan memperoleh lima A dalam SRP dan kemudian belajar di Sekolah Tentera dipindahkan di Sekolah Dasar Awam Komuniti Taman Wira Konoha Bersepadu Hokage Bersatu di Pyeongrang dalam Tahap 1 dan dapat semua markah A iaitu 8A dalam Peperiksaan Awam Wilayah Asingan. Phineas memulakan perkhidmatan sukarelawan T.A.P.O.P.S. pada tahun 2812. Selepas latihan asasnya di Stesen Angkasa T.A.P.O.P.S., dia ditugaskan sebagai seorang kadet, selepas itu ditugaskan sebagai Pentadbir. Semasa pendaftarannya, ramai peminat memberinya surat, menyebabkan gangguan dan memimpin YG Entertainment secara terbuka meminta peminat supaya tidak melakukannya.

Phineas mengalami peningkatan yang tinggi dalam kerjayanya dengan kerja-kerja hit berturut-turut pada 2816. Filem pertamanya pada tahun 2816 adalah melodrama Jate dey Tino bersama-sama pelakon terkenal yang diakui Jeon Do-yeon. Dia kemudian membintangi filem animasi Phineas's Adventure Movie in 2D. Pada tahun 2817, dia kemudian membintangi filem blockbuster adaptasi yang sangat berjaya iaitu Train Too Bosan, yang melepasi 11 juta kemasukan di Phinbella. Dia kemudian membintangi kotak pejabat lain yang melanda The Age of Elemental, yang melepasi 6 juta kemasukan dalam dua minggu.

Pada Musim Panas 2817, Phineas kembali ke televisyen dalam drama fantasi romantik Kim Eun-sook Goblin: The Lonely and Great God, memainkan goblin titul. Drama itu adalah hit besar dan Phineas memenangi Pelakon Terbaik di Anugerah Baeksang untuk penampilannya.

Pada bulan Oktober 2018, Phineas membintangi dua buah filem. Dalam filem thriller aksi Lee Yong-ju, Samarinda Harryanto, Phineas akan memainkan bekas ejen perisikan yang terperangkap dalam mengejar klon manusia pertama untuk mendedahkan rahsia kepada kehidupan abadi. Dalam filem Yaoi Yup A'an, Lahir pada '98, Phineas akan memainkan peranan watak Gay sebagai suami Yup A'an.

Perwatakan

Sifat Phineas yang paling menonjol adalah keyakinannya yang kekal, bersama-sama dengan sikapnya yang sentiasa ceria, dia sentiasa berusaha untuk menegakkan. Walaupun dalam menghadapi cabaran yang paling sukar yang dihadapinya, dia berjaya mengekalkan keceriaannya dan mengekalkan pandangannya terhadap situasi yang positif. Phineas sering menggunakan keupayaannya untuk meningkatkan moral orang-orang di sekelilingnya semasa fasa kemurungan. Dia hampir selalu dalam suasana ceria yang baik. Phineas bersifat peramah mesra dan baik hati sepanjang siri, apatah lagi berani dan sedia melindungi ketika bertempur. Dia gemar bermain bola sepak dan permainan video bersama kawan-kawannya, terutamanya Gopal. Akan tetapi, dia mudah ketagih permainan video dan tidak senang hati apabila disuruh mengemas rumah.

Kadangkala, Phineas bergaduh dengan Buford, tetapi lazimnya mereka berkawan kerana Phineas tahu kebaikan hati setiap seorang kawannya. Phineas juga sedia membantu dalam apa-apa masalah, kecuali berkenaan biskut Yaya yang umum diketahui tidak disenangi rasanya.

Bagaimanapun, sebagai orang yang pandai dan rajin, Phineas tidak mempedulikan emosi dan niat orang-orang di sekelilingnya melainkan kawan-kawannya. Ia adalah untuk kekurangan ini bahawa dia gagal melihat minat cinta Isabella untuknya sebagai jelas ketika dia cuba membuatnya, bersama dengan niat Candace untuk membantunya. Adalah mungkin bahawa Phineas mewarisi kelemahan ini dari ibunya mengingati bagaimana dia selalu mengabaikan Candace yang selalu dibenarkan sepenuhnya dari usaha-usaha mustahil dia dan Ferb akan terlibat dan bagaimana dia selalu mengabaikan untuk mengakui kekecewaan Candace akan merasa ketika dia pada satu kesempatan dijumpai dirinya dalam kedudukan anak perempuannya.

Menjadi orang yang rasional dan tenang, Phineas tidak mudah marah atau canggung. Walau bagaimanapun, dia telah terbukti menjadi inovatif kepada kesalahan; apabila Phineas tidak dapat menyatakan kreativiti beliau, dia boleh membina tekanan tinggi. Pada masa-masa yang jarang berlaku, marah Phineas telah menyala. Kesan pertama dari sisi Phineas yang terukir dilihat apabila Candace tidak mempedulikan amarannya dan meletakkan dirinya dalam bahaya dan ketika kegelapan Baljeet yang tergelincir terganggu pagi. Phineas juga menunjukkan sikap tidak bertoleransi ketika Santa menolak seluruh penduduk kampungnya sebagai "nakal". Dia teragak-agak untuk mencapai tahap yang paling tinggi ketika dalam apa yang hampir menjadi peristiwa penting dalam sejarah keluarganya apabila dia akhirnya mengetahui tentang kehidupan dua rahsia peripis haiwan peliharaannya Perry sebagai agen rahsia.

Walaupun beberapa contoh Phineas secara terbuka menunjukkan kegelisahan boleh disenaraikan, hanya ada satu kali Phineas baik dan benar-benar marah. Masa itu adalah pada hari Solstice Musim Panas, ketika Candace enggan bekerjasama dengannya semasa momen kritikal ketika dia memerlukannya untuk menelan kebanggaannya dan menetap untuk roda tiga yang merupakan satu-satunya cara transportasi untuknya untuk membuatnya kembali ke rumah mereka. Di bawah keadaan kerangka masa yang semakin berkurangan, Phineas kemudiannya berteriak kepadanya dengan mengejutkan kemarahan untuk memaksanya untuk mematuhi.

Walau bagaimanapun, hasratnya untuk berbuat baik dan mendatangkan keadilan kepada mereka yang layak mendapatnya juga dapat menjalani kehidupan pribadinya. Ini terbukti semasa filem BoBoiBoy: The Movie, di mana dia meletakkan tugasnya di atas kawannya, yang menyeberanginya untuk terus melakukan kerja adiwira dan melupakan peristiwa yang dirancang. Walau bagaimanapun, dia belajar bahawa dia perlu memberi masa untuk kawan-kawannya selain melakukan kerja sebagai superhero. Di samping ciri-ciri baiknya, Phineas masih pelupa dan kadang-kadang boleh mengatasi kemampuannya untuk melakukan perkara-perkara tertentu, tetapi bermakna secara keseluruhan.

Semasa dia terkena Pistol Emosi Y, dia berubah menjadi orang pesimis, dan pasrah asyik berserah.

Rupa dan penampilan

Phineas mempunyai rambut perang kemerahan pendek yang tebal dan mempunyai coretan putih pada rambutnya, kepala segi tiga berbentuk dengan hidung berkaki besar, dan mata perang atau biru tua yang besar. Dia mempunyai tiga buah jeruk berhampiran kuilnya. Ketinggiannya belum diturunkan, tetapi ia nampaknya sedikit lebih pendek daripada Isabella dan lebih tinggi daripada Baljeet. Phineas juga mempunyai slouch yang sedikit tetapi ketara. Tidak dapat dipastikan sama ada ini adalah keadaan perubatan (mungkin berkaitan dengan saiz kepalanya), atau membentuk tabiat mudah.

Semasa Phineas berada di Pulau Rintis, seluar yang dipakai Phineas lebih kurang serupa dengan musim sebelumnya tetapi dengan perbezaan ketara. Jaketnya bertudung, lengannya pendek dan tidak gebu lagi, ditambah dengan lipatan luar kuning di setiap tepi baju. Kasutnya berwarna jingga kemerahan. Namun, dia hanya memakai seutas jam tangan sahaja pada tangan kanannya berbanding dua utas jam tangan pada musim pertama.

Yang lainnya, busana Phineas tidak banyak berubah di samping diimbuh kocek pada jaketnya sahaja.

Sebagai seorang kanak-kanak, Phineas memakai t-shirt putih, seluar biru dan kasut hitam.

Pada masa ini, Phineas memakai t-shirt berjalur oren dan putih putih, seluar kargo biru dengan poket besar, dan kasut berwarna biru tinggi tanpa kaus kaki yang ketara. Dia juga memakai pakaian ini sebagai anak kecil dan kanak-kanak prasekolah.

Pakaian renang Phineas terdiri daripada seluar pendek oren dengan corak awan putih, dengan sandal biru gelap untuk dipadankan. Walau bagaimanapun, pada usia remaja Phineas, pakaian Phineas semasa di pantai terdiri daripada baju hitam dengan baju kemeja berwarna merah bercorak bunga kuning.

Untuk musim sejuk, dia memakai jaket biru gelap di atas selendang turtleneck putih, seluar salji gelap kelabu, sarung tangan kelabu, dan topi salji merah di salji. Dia mempunyai kasut kelabu dengan pakaian ini; dia memakai sweater biru berambut biru muda dengan seorang salji di hadapan di tempatnya biasa. Pakaian musim sejuk dalamannya adalah variasi pakaian musim panasnya; baju oren panjang dan kaos berwarna putih, dan seluar kargo biru.

Untuk waktu tidur, PJnya berjalur oren dengan garis leher putih dan cuffs dan kemudiannya adalah oren dengan jalur putih dengan kolar perputaran putih dengan butang.

Dalam "Act Your Age", sebagai yang berusia 13 tahun, rambut Phineas telah dihirup bukannya spiky, dan memakai kemeja berjenis emas, celana pendek karpet biru, dan kasut berwarna abu-abu dengan tali putih.

Kalau yang berusia 14 tahun, Phineas memakai baju hitam dengan lengan panjang yang dilipat sehingga bahagian siku di sebalik jaket berwarna jingga yang dilengkapi dengan lungsur zip yang ditutup sehingga paras dada, namun jaketnya tidak lagi bertudung dan mempunyai kocek. Phineas memakai seluar jean biru dengan seutas tali pinggang berwarna hitam, sama seperti dalam "Act Your Age". Kasut butnya pula berwarna putih dan kelabu. Terdapat perubahan yang unik pada logo petir di depan topi dan lungsur zip jaketnya kerana logo petir tersebut menyerupai seperti huruf 'B'.

Juga dalam "Act Your Age", Phineas berusia 16 tahun, kepala Phineas hampir sama dengan ketika dia masih muda, tetapi dengan rambutnya sedikit lebih lama dan kembali ke gaya rambut spiky biasa. Ketinggiannya masih tidak jelas, tetapi dia nampaknya lebih pendek daripada Ferb dan sedikit lebih tinggi daripada Isabella. Dia kini memakai kemeja emas dengan jalur berwarna oren berlapis baju kaos panjang lengan panjang, jeans, dan kasut biru gelap sama seperti yang dipakai sebagai yang berusia 11 tahun.

Hubungan

Ferb Fletcher adalah Saudara tiri lelaki dan rakan baik.

Isabella Garcia-Shapiro

Phineas adalah teman lelaki Isabella, yang dia percaya dia akan berkahwin satu hari. Phineas amat sedar kepada perasaan Isabella baginya. Dalam Phineas dan Ferb Quantum Boogaloo, ia mengesahkan bahawa terdapat peluang yang lima puluh lima puluh bahawa dia boleh berkahwin Isabella.

Stacy Sunoko Hirano

Stacy dan dia dapat menyesuaikan diri pada siri kanun ("Meletakkan bahawa Putter Jauh").

Discografia

Phineas merupakan seorang vokalis kumpulan Phineas and the Ferb-Tones.

Kemunculan

Phineas banyak kerap berlakon dalam drama yang diterbitkan oleh Sistem Penyiaran Keopuchean, antaranya di bawah

Siri Drama Daerah

Tahun Tajuk Peranan Saluran
2808 Hai, Si Dowak Hwang Tae-young KBS 1-2
2810 My Coffee Prince Rykarl TDPP
Purba Warrior Hang Boboy KBS 1-2
2811 TWANSFORMERS The Series Seo Joon KBS 1-2
2812 Meninggal Alam Cinta Pyo Joon-yap KBS 1-2
2813 Ayat Menghayat Cinta Arin KBS 1-2
Kuasa Veto Opocot Prem Park Tae-in TDPP
2815 The Feel Seo Gun TDPP
Secret BigBang (ditayang semula pada tahun 2819) Ji Ra-im KBS 1TV
Seorang Remaja Giller Seo Yoon-jae / Kang Kyung-joon TDPP
The Seer Hyeong Min-su KBS 1TV
2816-2820 Sitkom Teghobék BBB: Tau and Yus Phineas/Bobo TDPP
KBS 1TV
KBS 1-2
2817 Goblin Goblin/Kim Shin KBS 1TV
2818 Seméghoh Chinto Humaira-chan Humaira-chan TDPP
KBS 1-2
2819 Leftenan Morty Morty Smith TDPP
KBS 1TV
KBS 1-2

Siri Kartun Kolaborasi

Siri kartun kolaborasi ini adalah kartun yang ditukarnya watak sebenar dengan watak lain.... :P

Nota:

  • Semua kartun yang tersenarai telah ditayangkan di TDPP dan KBS 1TV.

Tiberius64's Story Series

Phineas merupakan pelakon cameo siri telenovela Pyeongrang yang ditayangkan di TPBN 1, antara Telenovela Pyeongrang yang dibintangi oleh beliau ialah:

Celestial Feelings (1st Story)

Beliau mendedahkan perasaannya terhadap Isabella, yang membawa untuk mendedahkan dadanya untuk beliau. Beliau adalah Kapten Phineas Flynn USS Phineas.

If Summer Only Lasted One Day (2nd Story)

Beliau mengambil Isabella ke dalam holodeck, di mana beliau menghabiskan menangkap-up masa yang romantis dengan dia.

An Interplexing Future (3rd Story)

Beliau mengetuai serangan ke atas Maharaja masa depan Doofenshmirtz dengan bantuan Ferb, Candace, Jeremy, Buford, Baljeet, Irving, dan versi dewasa diri mereka sendiri. Sebagai bahawa cerita ini adalah 4 tahun selepas If Summer Only Lasted One Day, Phineas juga secara rasmi teman lelaki Isabella.

The Terran Empire (4th Story)

Dia menyambung semula peranannya sebagai Kapten Phineas Flynn USS Phineas untuk melawan rakan-rakan alam semesta yang selari dari sebuah empayar planet yang dikenali sebagai Empayar Terran. Beliau enggan untuk membunuh selari apabila Isabella mengingatkan beliau pengampunan yang dia menunjukkan Doofenshmirtz dalam An Interplexing Future.

A New Star is Born (5th Story)

Beliau sekali lagi membawa armada MEAP, tetapi kali ini, ia adalah menentang Empayar Terran dan Maharaja Doofenshmirtz dirinya dengan bantuan sendiri silih gantinya dari alam semesta itu. Beliau sering mengingatkan selari untuk tidak berfikir dengan niat berdendam, walaupun dalam menghadapi pertempuran sengit.

Balance of Terror (6th Story)

Love's Full Blossom (7th Story)

Beliau bercadang untuk Isabella pada 15 April, 2018. Perkahwinan mereka adalah pada 14 Jun tahun yang sama. Untuk membuka majlis perkahwinan mereka, mereka pergi ke salah satu daripada drydocks baru bumi untuk babtis USS Phineas baru PF-01-A.

Karier

Military offices
Preceded by
Zainal Kling
Administrator of Phinbellan Special Autonomous, Tourist and Metropolitan Territories
2817-Current
Succeeded by
Incumbent
Karier sebagai penghibur
Preceded by
***
Baru ditubuhkan
Vokalis dan Gitaris kumpulan Phineas and the Ferb-Tones
2809-2814
Succeeded by
Dibubarkan
Preceded by
Baru ditubuhkan
Menjadi gitaris dan vokalis kumpulan Phineas and the Ferb-Tones
Gitaris kumpulan Valèntich and the Friends-Tones
2814-2819
Succeeded by
Incumbent
Dibubarkan pada 2819 dan menjadi ahli kumpulan Putu Mayam Pandan Turbo
Preceded by
Baru ditubuhkan
Menjadi gitaris kumpulan Valèntich and the Friends-Tones
Ahli kumpulan Putu Mayam Pandan Turbo
2818-2820
Succeeded by
Incumbent
Dibubarkan pada 2821

[v · e · ?]
Flag of Tri-State Area Penduduk Danville Flag of Tri-State Area
Kids Mat Phineas Flynn  •  Ferb Fletcher  •  Baljeet Tjinder  •  Buford Van Stomm  •  Django Brown  •  Isabella Garcia-Shapiro  •  Gretchen  •  Holly  •  Katie  •  Milly  •  Ginger Hirano  •  Adyson Sweetwater  •  Melissa  •  Fireside Girl (blond)  •  Fireside Girl (brunette)  •  Unknown Fireside Girl (brown)  •  Suzy Johnson  •  Irving Du Bois  •  Balthazar Horowitz  •  Pedro
Unnamed Pinhead Pierre actress  •  Cindy  •  Sally  •  Buford's replacement nerd  •  Bad singing kid
Teens Candace Flynn  •  Vanessa Doofenshmirtz  •  Nori Jeremy Johnson  •  Stacy "Sunoko" Hirano  •  Jenny Brown  •  Birgitte  •  Mindy  •  Wendy  •  Coltrane  •  Carl Karl  •  Johnny  •  Albert Du Bois  •  Chad  •  Sassy Miss K  •  Jeremy's unnamed drummer  •  Lacie  •  Carla  •  Monty Monogram  •  Jeremy and Coltrane's friend  •  Heather  •  Dana  •  Unnamed Twins  •  Muscles  •  Ropey-Face  •  Mailo Murphy
Adults Linda Flynn-Fletcher  •  Lawrence Fletcher  •  Heinz Doofenshmirtz  •  Charlene Doofenshmirtz  •  Mrs. Johnson  •  Jack Johnson  •  Danny, Sherman, and Bobbi Fabulous (Love Händel)  •  Dr. Hirano  •  Vivian Garcia-Shapiro  •  Beppo Brown  •  Francis Monogram  •  J.B.  •  Roger Doofenshmirtz  •  P. P. Otter  •  Ben Baxter  •  Clyde Flynn  •  Betty Jo Flynn  •  Melanie  •  Biffany Van Stomm  •  Esmeralda Poofenplotz  •  Wanda Acronym  •  Bridgette Oshinomi  •  Boris  •  Mr. McGillicuddy  •  Lewis  •  Lewis's fiancée  •  Mrs. Weaver  •  Khaka Peü Peü  •  Eliza M. Feyersied  •  Dr. Diminutive  •  Dr. Bloodpudding  •  Crazy Old Coot  •  Aloyse von Roddenstein  •  Baljeet's mother  •  Mrs. Du Bois  •  Stanky Dog  •  Doofenshmirtz's unnamed ex-girlfriend  •  Annabelle Johnson  •  Elizabeth  •  Mrs. Khaka Peü Peü  •  Glenda Wilkins  •  Mrs. Thompson  •  André Guilbaud  •  Don  •  Mother and Daughter  •  Du Bois Landscape Artists  •  Principal Lang  •  Mrs. Pierpoint
Animals Perry the Platypus  •  Pinky the Chihuahua  •  Terry the Turtle  •  Peter the Panda  •  Johnson family poodle  •  Biff  •  O.W.C.A.  •  Bucky(†)  •  Goldie (lives in ocean)  •  Starnose Mole  •  Steve
Robots Norm  •  Chloe  •  Dr. Killbot  •  Super Computer  •  Rover  •  Jerry the Platypus
Future Amanda Flynn  •  Nori Xavier Flynn  •  Nori Fred Flynn  •  Candace (alternate realities)  •  Heinz Doofenshmirtz (alternate reality)  •  Pinpokie Flynn  •  Marie Flynn  •  Adrian Flynn  •  Lynette Flynn  •  Julie Flynn  •  Thomas Fletcher  •  Jasmine Rai  •  Takashi Rai  •  Yurakami Rai
Groups
[v · e · ?]
Flag of Malai Baru Penduduk Pulau Rintis Flag of Malai Baru
Kids/Teens BoBoiBoy  •  Yaya  •  Ying  •  Gopal  •  Fang  •  Iwan  •  Amar Deep  •  Suzy  •  Amy  •  Siti  •  Stanley  •  Nana  •  Melissa  •  Melody  •  Adu Du  •  Pipi Zola
Adults Cikgu Tini  •  Papa Zola  •  Alebi  •  Wahid  •  Ernie  •  Pakcik Mat  •  Makcik Kuih  •  Pakcik Yah  •  Tukang Pos  •  Pakcik Kumar  •  Ravi J. Jambul  •  Koko Jumbo  •  Malik Osman  •  Rob  •  Robert  •  Roberto Santana  •  Nurul Julie Juliana  •  Shamsul Rizal Sabri  •  Wak Baga Ga  •  Bagi Gi  •  Bagu Gu  •  Tom  •  Raksasa Gonohom  •  Uncle Yim  •  Mama Zila  •  Raksasa Ketam  •  Ibu Bu  •  Raksasa Bawang  •  Anak Bago Go  •  Raksasa Perisai  •  Bapa BoBoiBoy  •  Kapten Kaizo  •  Lahap  •  Nenek Sayur  •  Kokoci Park Jae-sang
Animals Pak Senin Koboi  •  Kucing Sewel  •  Kambing S8000
Robots Probe  •  Mega Probe  •  MegaBot ScamBot  •  SampahBot  •  Komputer  •  Robot Pango  •  PETAI  •  Robolabot  •  Robolabolabolabolabot Super King  •  Super Makcik Probe  •  Super Duper Probe  •  BoBoiBot
[v · e · ?]
Phineas and the Ferb-Tones
Members Mat Phineas Flynn (Singer/Guitarist)  •  Ferb Fletcher (Keyboardist/Drummer)
Ferbettes Isabella Garcia-Shapiro  •  Gretchen  •  Milly  •  Adyson Sweetwater
Albums Prologue (2809)  •  Siou Noh (2809)  •  Anok Kampung (2810)  •  Gitchee Gitchee Goo (2810)  •  Seribu Rahmat (2812)  •  Hujé ᶜAmah (2813)  •  Payung Satey (2813)
[v · e · ?]
Valèntich and the Friends-Tones
Members Mat Victór Valèntich Flynn (Adíe)  •  Mat Phineas Flynn (Pini)  •  Mat Thorney Flynn (Hana)  •  Aroyu Yuujieu Timlinson (Aroro)  •  Xeo Vanni Timlinson (Hye-o)
Albums Jambatan Chahaye Mate (2814)  •  Celestial Feelings (2814)  •  Suchi Sekaping Hati (2814-2815)  •  Mu Pergilah (2816)  •  Utobat'lah (2817)  •  Kasuih Pademu (2817)  •  Meraung (2818)  •  5 Bintang (2818)  •  AdiWira:Epilog (2819)